Τετάρτη 24 Απριλίου 2019

ENDLESS SANDING

Ωδή στο γυαλόχαρτο. Τις τελευταίες μέρες το τρίψιμο είναι απλά ατελείωτο....αμέτρητες ώρες τριψίματος, άπειρα γυαλόχαρτα όλων των διαβαθμίσεων και η τενοντίτιδα είναι πολύ κοντά πλέον.
Στα ευχάριστα νέα της ημέρας, τα μπράτσα (akas) των πλωτήρων ντύθηκαν με carbon fiber, τρίφτηκαν και μετά περάστηκε το πρώτο χέρι εποξικού στόκου (fairing compound).
Τα akas του σκάφους δέχτηκαν τα πρώτα υφάσματα carbon και είναι σε φάση πολυμερισμού. 
Το πηδάλιο που με παίδεψε όσο τίποτε άλλο, είναι στην τελική φάση υλοποίησης. Τρίφτηκε έως το νο 1000 με γυαλόχαρτο νερού, έγιναν οι απαραίτητες διορθώσεις και εκτυπώθηκαν 3D το ράουλο και το γεφυράκι από το σύστημα αναδίπλωσης. 
Η προέκταση της λαγουδέρας που είχα ήταν σχετικά μικρή, οπότε αποφάσισα να την μεγαλώσω αρκετά (σχεδόν διπλάσια). Έφτιαξα καινούρια προέκταση υβριδική από αλουμίνιο και carbon. Το αλουμίνιο ντύθηκε με carbon fiber sleeve (κάλτσα) βαρέως τύπου και έπειτα περάστηκε μέσα σε διάφανο θερμοσυστελλόμενο και μπήκε στο φουρνάκι πολυμερισμού. 
Δυστυχώς οι φωτό είναι μετρημένες λόγω του φόρτου εργασίας, είναι όμως ενδεικτικές του τίτλου....ατελείωτο τρίψιμο.

 Ode on the sandpaper. In the last few days sanding is simply endless ... countless hours of sanding, countless sandpappers of all grits, and tendinitis is now too close.
In the good news of the day, the crossbeams (akas) of the floats were wrapped with carbon fiber, sanded and then applied the first layer of the fairing compound.
The akas of the main hulll received the first carbon cloths and is in the polymerization phase.
The rudder that frustrate me like nothing else is in the final phase of implementation. It was wet sanded up to 1000 grit with water sandpaper, the necessary corrections were made and the retract cord roller and the bridge were 3Dprinted from the kick up system.
The extension of the tiller I had was relatively small, so I decided to make it bigger (in fact almost twice). I made a new extension of aluminum and carbon hybrid. The aluminum was dressed with a heavy-duty carbon fiber sleeve (sock) and then passed through a transparent heat shrink and entered the curing oven.
Unfortunately, the images are not enough due to workload, but they are indicative of the title ... endless sabding.






Κυριακή 21 Απριλίου 2019

Boat restoration and modifications

3 years ago i made some mods, mostly at the main hull and the floor. I didn't make the akas as i planned and some more mods and details.
Now it's time to make this step, in order to sell the boat and deliver it in a really sharp condition.
First of all i have to move the boat to the old workspace and this was really tricky to do. Then i organize the workshop and the materials are ordered.
The priority for me is safety, so i must to inspect the whole boat for soft spots and wick areas. I sanded down the akas cause of some sign of moisture on them. I find indeed some moisture and cracks on wood and immediately  i deside to restore 'em with thicken epoxy and microfibers. The next days i put 2 more coats of thin epoxy first and thicken with glass bubbles next.
I cut the 2 hatches near the DB trunk, to remake the fillets and paint the interior.
Then i have to create new bolt holes at the akas with aluminum inserts. Also a motor mount must to be install, so i use my old inox tube (ex hinges) for it, cause is strong and fits perfectly.
Another big deal was the rudder blade...it was totally destroyed and thre was no second thought than create a new one. The choice i made was to make a ligher, stronger and more durable blade, so lamination was the way to go. I cut the shape of 0012 naca foil in a 15mm. marine ply (used as core), and then i laminate two layers of UD 520 fiberglass and stabilized carbon fiber. The process was via vscuum bagging for strenght and lightness, After a week of lamination and curing in my oven, i start to sand up to 1000 grit finish.
The next step was to beef up the akas. My first thought was to use UD fiberglass - epoxy, but after a lot of study, i ended up with stabilized carbon fiber. I precut the fabric and prepreg them. Then with release membrane and stretch film i place them at the bottom half of the akas and wait for curing.
Unfortunately, the weather is not in my side and the temperature and humidity are far from ideal, but im running out of time.









Τετάρτη 31 Αυγούστου 2016

Testing the boat

After all the hard work and the refit of the boat it's time to hit the water. gm the wind was not there.....just a light breeze of 5-6 knots and some 8 kn gusts. Although we achieved a average 6 knot and a 7.5 max.







Δευτέρα 25 Ιουλίου 2016

2/6/2016 - 24/7/2016 Ανακατασκευή - Refit

ΕΛ.
- Έχοντας εδώ και καιρό σκοπό να προβώ σε μεγάλες αλλαγές στο σκάφος, (τις οποίες όλο ανέβαλα λόγω έλλειψης χώρου και χρόνου), ήρθε επιτέλους η στιγμή να γίνουν πραγματικότητα. Τουλάχιστον το μεγαλύτερο μέρος τους. Ο παιδικός μου φίλος Κώστας Λ. μου παραχώρησε έναν απίστευτο βιομηχανικό χώρο με όλες τις υποδομές που θα μπορούσα να ζητήσω. Έτσι η δουλειά μου έγινε πολύ ευκολότερη και πιο ευχάριστη, παρά τις ατελείωτες ώρες εργασίας που χρειάστηκαν.

Το project ήταν απλό.....να προσθέσω άνωση στην πρύμνη του σκάφους χωρίς να χρειαστεί να κόψω το σκάφος, να φτιάξω σύστημα απορροής υδάτων και να κατασκευάσω νέο πάτωμα. Υπήρχαν και άλλα πράγματα που έπρεπε να κάνω (ενίσχυση με carbon των akas, προσθήκη άνωσης και αλλαγή σχήματος των amas, και νέο rig για την μεγάλη ιστιοφορία), τα οποία ανέβαλα για αργότερα, λόγω έλλειψης χρόνου.

Αφού σχεδίασα το όλο project και αποφάσισα τον τρόπο και τα υλικά που θα χρησιμοποιήω αγόρασα τα υλικά και προχώρησα στην κατασκευή. Η ιδέα ήταν απλή....κάντο όπως οι surfrers.....έπρεπε λοιπόν να ακολουθήσω την τεχνική κατασκευής σανίδων surf και να προσθέσω στο σκάφος πολυστερίνη πάχους 10εκ. στις πλευρές της πρύμνης μέχρι τη μέση του σκάφους και να ντυθούν με foam core PVC + fiberglass. Επίσης έπρεπε να γίνει σύστημα απορροής για να μην ξαναπάθω τα ίδια  Για να γίνει όμως αυτό, έπρεπε να σηκωθεί το πάτωμα άλλα 10 εκ. προκειμένου να υπάρχει κλίση και να είναι πάνω από την ίσαλο. Επίσης το daggerboard καθώς και το DB box, έπρεπε να επαναρυθμιστούν και να ανακατακευαστούν τμήματα τους.

Όλα αυτά διήρκησαν περίπου 2 μήνες με 4 ημέρες την εβδομάδα και 10-12 ώρες την ημέρα εργασία. Συνολικός χρόνος εργασίας περίπου 300 ώρες,.

Υ.Γ. Ευχαριστώ για την βοήθειά τους τον Κώστα για την φιλοξενία και την βοήθεια σε υλικά, εργαλεία, παροχές, τον Θόδωρο για το πιστόλι βαφής και τον Χαλ για την βοήθεια στο μοντάρισμα ξεμοντάρισμα.

Ακολουθεί φωτογραφικό υλικό.

ΕΝ
- Having long been designed to make major changes in the vessel (which increasingly postponing lack of space and time), finally it's time to become a reality. At least for the most part. My childhood friend Costas L. gave me an incredible industrial space with all the infrastructure that I could ask. So my job became much easier and more enjoyable, despite the endless hours it took.
The project was simple ..... add buoyancy in the stern of the vessel without the need to cut the boat to fix drainage system and construct new floor. There were other things I had to do (carbon reinforcement of  akas, adding volume and reshape of amas, and new rig for larger sails), which later postponed due to lack of time.After I designed the whole project and decided how and materials will use purchased materials and proceeded to manufacture.The idea was simple .... do it like surfrers ..... therefore had to follow the technical construction surf boards and add on board polystyrene 100mm thick. on the sides of the stern to the middle of the boat and be clothed with foam core PVC + fiberglass. It should be drainage system not injured at the same again. But to do this, he had to get up the floor more 100 mm. to be tilted and is above the waterline. Also the daggerboard and the DB box, had to reset and rebuilt their parts.All this lasted about two months to four days a week and 10-12 hours a day work. Total work time: about 300 hours..

Photos 










































Τρίτη 30 Ιουνίου 2015

Mods and graphics

- Έχοντας σαν στόχο την βασική αλλαγή του rig  του σκάφους με μεγαλύτερη ιστιοφορία και κατάρτι, βασικό τμήμα των απαραίτητων αλλάγών είναι και τα stand μεταφοράς του καταρτιού στο trailer. Έτσι λόγω του μεγαλύτερου μήκους του έφτιαξα μια εμπρός βάση, η οποία προσαρμόζεται στο τρέιλερ και η οποία θα δέχεται προέκταση και φυσικά εργάτη με ιμάντα, τόσο για έλξη του σκάφους αλλά κυρίως για ανέβασμα - κατέβασμα του καταρτιού. Έφτιαξα επίσης και την πίσω βάση η οποία πιάνει πάνω στα βελόνια του πηδαλίου. Απομένει να μπούν οι λαστιχένιες υποδοχές Υ και και το gin pole για το κατάρτι. Επίσης έφτιαξα και κάποια γραφικά (συγνώμη για την ποιότητα) για αυτοκόλλητα σκάφους, που σκέφτομαι να χρησιμοποιήσω.

- Aiming the basic change of boats rig with more sail area and longer mast, a key part of the necessary changes are the mast stands for transfer on trailer. Thus due to the longer length of the mast a front base which is adapted to the trailer and which receives an extension of course capstan belt, both for lunching the boat but especially for lifting - lowering of the mast. I made well an aft base which grasps onto the rudder pintles on the transom. Rubber receptors Y remains to come and and gin pole on the mast. Also I made some graphics (sorry for the quality) on boat sticker, I think I use.